Arhivă blog

miercuri, 27 iunie 2012

Şmecherii Revoluţiei au ajuns după gratii

Cum arată viaţa unui fost demnitar în puşcărie

Emilian Cutean (47 de ani), fost deputat PSD (2004-2008) şi fost secretar de stat, îşi ispăşeşte printre lacrimi o condamnare de 5 ani, în Penitenciarul Jilava

La puşcărie nu contează că timp de 22 de ani ai călcat pe covoarele moi ale Parlamentului sau că ai locuit în minunatele vile ale RAPPS-ului din cartierul bucureştean Primăverii. Un fost om de partid şi de stat în puşcărie este egal cu un fost muncitor cu ziua în puşcărie. Oricare ar fi condiţiile de detenţie, pentru fostul premier Adrian Năstase puşcăria va fi un şoc uriaş. Meseria de reporter ne-a purtat de multe ori prin puşcării. Din fericire, cu ecusonul de vizitator la gât. Pe holurile penitenciarelor e miros de mâncare gătită amestecat cu miros de transpiraţie umană. Plus mirosul rânced de dezinfectant de pe podelele de ciment. Apoi sunt vocile groase şi batjocoritoare ale deţinuţilor integraţi perfect în mediul penitenciar (li se rupe, fredonează cântece deocheate şi se simt bine). Neoanele pâlpâie mereu o lumina albă. Adrian Năstase va fi în curând transferat la Penitenciarul Rahova şi va trebui să se obişnuiască şi el cu oameni

În primăvară l-am vizitat pe fostul deputat PSD Emilian Cutean la Penitenciarul Jilava, unde îşi ispăşeşte o pedeapsă de 5 ani. La 7 februarie 2012, Emilian Cutean a fost condamnat definitiv la 5 ani de închisoare cu executare pentru fapte de corupţie. Cutean a fost trimis în judecată de procurorii anticorupţie, fiind acuzat că în anul 2004, în ultimele luni ale guvernării Adrian Năstase, pe când era secretar de stat al revoluţionarilor din decembrie 1989, a alocat asociaţiei pe care o conducea suma de 85.500 de euro de la bugetul de stat, folosind o parte din bani în scopuri personale.

„Unde să mă duc? La puşcărie" La câteva minute după ce a fost condamnat la închisoare cu executare, l-am sunat pe Emilian Cutean. Îşi făcea bagajul. „Şi unde vă duceţi acum?", l-am întrebat cu perplexitate (nu ne-am fi aşteptat să răspundă), dar şi cu cinism. „Unde să mă duc?", a răspuns. „La puşcărie mă duc".

Emilian Cutean s-a dus singur la puşcărie după ce 22 de ani a fost un învingăor al tranziţiei. Revoluţia l-a prins în meseria de cascador la Studiourile Cinematografice de la Buftea. La bază, însă, era strungar. La 22 decembrie 1989 a intrat în fostul Comitet Central al PCR nu pe uşă, căci uşile se închiseseră deja, ci pe geam. Şi n-a mai ieşit de acolo până pe 18 ianuarie 1990, când grupul său s-a înşurubat în largul anturaj al lui Ion Iliescu. Din ianuarie '90 a intrat în Comisia de Control Economic care se subordona Guvernului, deşi, repetăm, el era strungar la bază. Tot în ianuarie 1990, sfătuit de un prieten cascador, a înfiinţat asociaţia de revoluţionari „Club 22 CC". „Voiam să avem un loc al nostru, unde să ne întâlnim cei care am fost la Revoluţie, să ne revedem, să jucăm o tablă, un poker". Au făcut clubul într-o vilă RAPPS din Primăverii, unde Cutean şi-a stabilit şi domiciliul. Au ţinut chiar şi o discotecă în acea clădire. „Eram tineri, făcusem o discotecă specială, cu circuit închis, acolo. Clubul avea bar, discotecă, restaurant, biliard. Era pentru membri, cumpăram sucul cu 2 lei şi cu 2 lei îl vindeam. Cu 50.000 de lei vechi mâncai şi ciorbă, şi felul doi şi mai beai şi-o bere. Iar discoteca era plină. Ce, revoluţionarii nu sunt oameni?", îşi aminteşte fostul secretar de stat.

„Copilul lui Iliescu" În anii '90, Emilian Cutean a fost director la Rombeton, iar între 2004 şi 2008 a ocupat un scaun de deputat în Parlamentul României. În intervalul 2000 -2009 a avut, în mai multe etape, funcţii de conducere în Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor şi în Comisia Parlamentară a Revoluţionarilor. A fost considerat în tot acest timp „copilul lui Iliescu". Şi Iliescu l-a apărat până în pânzele albe, spunând ce spune şi acum în cazul lui Năstase: „E un abuz! Băiatul e nevinovat". În 2004, Cutean a promovat Legea 341 care prevede indemnizaţii pentru luptătorii cu merite deosebite, o afacere care a supt de la bugetul de stat, până în prezent, peste 600 de milioane de euro.„Am greşit atunci, nu trebuia să introduc noi foloase materiale în lege", recunoaşte, tardiv, Cutean, cu figura unui chelner care a greşit nota de plată. La 7 februarie 2012 a ajuns după gratii pentru o fraudă de 85.000 de euro.

„Sunt băgat la grămadă cu hoţii şi criminalii" În curtea Penitenciarului Jilava, persoana privată de libertate Emilian Cutean ne aştepta pe o bancă, îmbrăcat într-un trening vechi cu însemnele Federaţiei Române de Fotbal. Pe cap, un fes scămoşat purtat în chip de pălărie, lăsând urechile descoperite. Era atât de prăbuşit în el că nici nu ne-a mai recunoscut, deşi, pe vremea când documentam escrocheriile din afacerea certificatelor de revoluţionar, ne-am întâlnit de mai multe ori. Pe atunci urca şi cobora din jeep.

Am mers după el la puşcărie pentru că urma să scriem un articol: şmecherii Revoluţiei au ajuns după gratii (George Costin, un alt lider al revoluţionarilor cu funcţii în Guvern, e şi el în arest pentru corupţie în afacerea cu certificate). Dar Cutean ne-a vorbit vreme de două ore despre cât de nevinovat este el. „La mine a fost şi o chestie de imagine, era nevoie să se dea nişte exemple, se cerea de la Uniunea Europeană. Ce exemplu era mai bun ca mine, care am fost parlamentar, secretar de stat, PSD-ist, omul lui Iliescu? Şi sunt băgat cu toată lumea aici, la grămadă: criminali, hoţi, bandiţi. Cu toate că sunt la prima abatere. E inuman ce mi se întâmplă. Dar când intri la puşcărie, nimeni nu te mai crede".
E obsedat de ideea nevinovăţiei lui, deşi judecătorii au stabilit, după şase ani de procese, că „a pus mâna" la bani publici. Îi dau lacrimile de disperare, cum a ajuns el aici, când putea fi acum un stâlp în Guvernul Ponta. Se gândeşte la chestia asta. Plânge.

Ziua lucrează la menţinerea şi reabilitarea „Fortului 13" - fostul loc de detenţie din incinta penitenciarului Jilava, unde au fost încarceraţi deţinuţii politici în anii '50-'60. Dă cu var, cară cu roaba, desţeleneşte. Împreună cu un gardian şi cu Emilian Cutean am vizitat Fortul 13. Gardianul ne era şi ghid: „Acestea sunt celulele în care au fost băgaţi deţinuţii politici, în chip nedrept, nevinovaţi". Cutean tresare la auzul acestui ultim cuvânt: „Nevinovaţi, la fel ca mine!".

La final, gardianul ne explică pe unde să o luăm spre ieşirea din curtea penitenciarului. Cutean ascultă şi el indicaţiile spre ieşire şi spune trist: „Eu rămân aici. Din păcate". "Am avut avocaţi buni. La recurs, unul dintre ei a intrat în sală şi, când a văzut completul de judecată, mi-a zis: «N-am ce să-ţi mai fac. Eşti pe culoarul spre Jilava». Mi s-au înmuiat picioarele."

Emilian Cutean fost demnitar aflat la puşcărie "Sunt convins că nu am făcut nimic, că sunt nevinovat, dar lumea îmi râde în faţă şi zice că sunt un fraier pentru că am ajuns la puşcărie."

http://www.adevarul.ro/actualitate/Cum_arata_viata_unui_fost_demnitar_in_puscarie_0_725927779.html#